363769 onvoorspelbaar%20verleden%20fb%20profilebanner 76d229 original 1599654882

Saman Amini en Theater Utrecht presenteren Onvoorspelbaar Verleden

première 30 september DeLaMar Theater Amsterdam, tournee t/m december 2020

Na succesvolle voorstellingen zoals A Seat At The Table en Samenloop van Omstandigheden komt Black Sheep Can Fly nu met Onvoorspelbaar Verleden, een muzikale voorstelling van theatermakers Saman Amini en Nima Mohaghegh i.s.m Arie de Mol. Een tragikomedie over het vergaan door pijn uit het verleden en in hoeverre je als mens een keuze hebt je daarvan te bevrijden. Een voorstelling vol humor en scherpe inzichten. Onvoorspelbaar Verleden is een coproductie met Theater Utrecht en gaat op woensdag 30 september in première in DeLaMar Theater, Amsterdam. De voorstelling gaat t/m december 2020 op tournee door Nederland en België.

Over de voorstelling

Dit verhaal draait om Amir, ooit een straatschoffie, nu een talentvolle en gerespecteerde zanger aan het toppunt van zijn carrière. Ondanks al het succes is Amir verre van gelukkig. Hij is depressief, drinkt alsof er geen morgen meer is en raakt steeds verder verwijderd van alles wat hem lief is in het leven. Na een mislukt optreden stort zijn wereld in elkaar. Zijn fans en zijn beste vriend keren zich tegen hem. Die avond drinkt Amir als nooit tevoren en belandt in een zwart gat. Als hij weer bijkomt, is hij op het strand van Baarzagh, het station tussen aarde en hel. Amir komt in een hallucinante nachttocht terecht waar hij via donkere krochten en diepe dalen zijn weg naar huis probeert terug te vinden.

Saman Amini’s kracht ligt in de gezongen vertelling. Hij verleidt je nu eens met een bitterzoete blues, dan weer slaat hij je om de oren met scherpe raps, melancholisch en betoverend. Ook in deze voorstelling gaan theatrale scenes en sterk persoonlijke liedjes moeiteloos in elkaar over. En zoals altijd weet Amini humor constant af te wisselen met scherpe inzichten.

Saman Amini: “Zo veel van onze beweegredenen in het heden zijn gebaseerd op littekens uit het verleden. Het durven inzien en veranderen van disfunctionele gedragspatronen bij onszelf ondersteunt de verbinding met de ander. En de verbinding met de ander is de essentie van ons bestaan. Verbinding met onze families, vrienden en de samenleving waarin wij leven.”

Bekijk de teaser:

Hqdefault

Over Saman Amini

Saman Amini (1989) werd geboren in de Iraanse hoofdstad Teheran. Op 11-jarige leeftijd kwam hij met zijn ouders naar Nederland. In 2014 studeerde hij af aan de Toneelacademie Maastricht. In de korte tijd sinds zijn afstuderen bouwde hij zowel in het theater als met zijn muziek aan een indrukwekkend oeuvre. Het grote publiek maakte met Amini kennis in Nobody Home (2015, regie Daria Bukvić). Samen met zijn compagnon en filmregisseur Nima Mohaghegh maakte hij met Black Sheep Can Fly meerdere maatschappelijk relevante producties zoals: Samenloop van Omstandigheden (2016), A Seat At The Table (2017) en In het Hol van de Leeuw (2018). In 2019 werd A Seat At The Table genomineerd voor de BNG Cultuurprijs en won hij samen met de acteurs en Mohaghegh voor deze voorstelling de Toneelschrijfprijs. In datzelfde jaar bracht hij het boek Samenloop van Omstandigheden uit. Met zijn muziek heeft hij tot nu toe 900.000 streams en de videoclip voor zijn nummer Laat Me Toe werd genomineerd voor een Edison.

De pers over A Seat At The Table

De kracht van deze voorstelling zit niet alleen in de confronterende verhalen, maar ook in de beeldende details, de veelheid van overwegingen en emoties, de rauwe liedjes van Amini en het gloedvolle, uitstekende acteren.” - NRC ★★★★★

Saman Amini geeft pijnlijke, actuele voorbeelden van alledaags racisme in Nederland. Soms op humoristische toon, soms hard.”- De Volkskrant ★★★★

CREDITS

Concept: Saman Amini, Nima Mohaghegh Tekst: Saman Amini en Nima Mohaghegh i.s.m. Arie de Mol Tekstuele bijdrage: Vincent van der Valk Regie, muziek: Saman Amini Eindregie, dramaturgie: Nima Mohaghegh Spel: Saman Amini en Arie de Mol Muzikaal leider, muzikant: Martin Verheesen Coach: Thibaud Delpeut Scenografie, licht: Alaa Minawi Ontwerp animaties, grafische vormgeving: Tom Jager Animaties, visuele effecten: Huig van den Hoofdakker Elektronische arrangementen: Rui Reis Maia Hoofd techniek: Oscar Cheizoo Techniek, AV: Mike van de Sande Productie: Black Sheep Can fly / Esmee Verschuur Marketing: Dieke van der Spek i.s.m. Theater Utrecht Zakelijke leiding: Christine de Jager Boekingen: Alles voor de Kunsten Met dank aan: Fonds Podiumkunsten, Amsterdams Fonds voor de Kunsten, Prins Bernhard Cultuurfonds, BNG Cultuurfonds, Fonds21

Een productie van BLACK SHEEP CAN FLY in coproductie met THEATER UTRECHT

TOURNEE

Try-outs wo 23, do 24 september Het Nationale Theater Den Haag, di 29 september DeLaMar Theater Amsterdam. Première wo 30 september DeLaMar Theater Amsterdam. Tournee langs diverse steden in Nederland en België (Antwerpen) t/m 17 december 2020. De complete speellijst: https://blacksheepcanfly.nl/speellijst/

Scenefoto's Bas de Brouwer

Campagnebeeld door Tom Jager

Over Black Sheep Can Fly

BLACK SHEEP CAN FLY initieert, ontwikkelt en produceert verhalen die onderbelicht zijn in de kunst en cultuursector maar wel degelijk onderdeel uitmaken van onze samenleving. We doen dit middels het produceren van film, muziek, theaterproducties en educatieve projecten.